Se hva Volvo gjør nå

20141223-018_5773905a

Volvo er en bilfabrikk med både lange og stolte motortradisjoner.

Vi snakker da om motorlegender som B18 og B20 fra Amazonens tid, vi snakker om B21 ET, turbomotoren, som kom i Volvo 240 helt tilbake i 1982, og vi snakker om de femsylindre maskinene – gjerne med turbo og 16-ventilstopper – som kom i 850. Bare for å nevne noen.

Men man skal som kjent ikke hvile for lenge på gamle bragder. Da blir man frakjørt – i bokstavelig forstand – i bilverdenen. Men når det kommer til forbruk og utslipp, så har de – om vi ser noen år tilbake – ikke akkurat vært blant de beste i klassen.

Men det var før. De siste årene er det veldig få som har klart å redusere forbruk og utslipp som nettopp Volvo. De har rett og slett tatt steget fra å være en av de verste i klassen – til å bli blant de beste.

Bare for ett års tid siden kuttet de ut det meste med fem og seks hull i sylinderblokka. Fra nå av skulle det være firesylindret som gjelder, ofte med både turbo og høye effektuttak.

Nå tar Volvo det hele enda et steg videre. De kapper, litt flåsete sagt, rett og slett bort en sylinder på 2-liters maskinen sin.

Resultatet da blir en tresylindret 1,5-liters Drive E-motor som etter det vi erfarer først skal på plass mellom forskjermene på Volvos V60 og S60 modeller. Men den kommer sikkert i andre modeller etter hvert også.

Motoren skal produseres i Sverige, på samme samlebånd som den firesylindrede varianten, da de bygger på samme arkitektur.

Den nye motoren skal være både lett og kompakt, men likevel by på en del moro. Det snakkes om effekt på opp mot 185 hestekrefter, takket være moderne turboteknologi. Det kommer helt sikkert også varianter med mindre effekt.

De nye motorene tilfredsstiller allerede nå Euro 7-utslippskravene som kommer i 2020 og som har et gjennomsnittlig CO2-utslippsmål på 95 gram/km mot dagens 120 gram/km.

Så gjenstår det å se om denne motoren om noen år vil gå inn i Volvo-historien som nok en legende. (ANB)